آموزش طب سنتی قانون مفرد اعضا – بخش دوم – آواطب پیشرو در طب سنتی

بخش دوم آموزش طب سنتی قانون مفرد اعضا :

افعال در تقسیم‌بندی، از چند جهت قابل تقسیم است.

در یک تقسیم‌بندی به افعال طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌گردد.

در تقسیم‌بندی دیگر افعال به مفرد و مرکب تقسیم می‌گردد.

در هر قسمت از اعضای مرکب درجسم هر سه قسمت از اعضاء حیاتی نقش دارند یعنی در قسمت بیرونی هرعضوی اعصاب وجود دارد و سپس غدد ویا غشاء به عنوان جایگزین آن است و در قسمت درونی هم عضلات قرار دارند.

تعریف نظریه مفرد اعضاء:

نظریه مفرد اعضاء یک فلسفه است که جسم را در چارچوب اعضاء مفرد قرار داده و همه اعضاء مركب را متشکل از آنها می داند به این عبارت که مرجع همه اعضاء مرکب به عضو مفرد بر می گردد و برای درمان امراض باید عضو مفرد را مورد بررسی و اصلاح قرار داد. در این نظریه عضو مفرد دارای بافت واحد می باشد و همه اعضاء مرکب از بافت اعضاء مفرد تشکیل می شود.

اعضاء مفرد عبارتند از همان اعضاء رئيسه (مغز – قلب و کبد) که مرکز اعصاب — عضلات و غدد هستند و این سه در هر عضو مرکبی که به عنوان اعضاء مركب شناخته می شوند وجود دارد تا برسد به سلول اولی که کیفیت پیدایش در آن نیز وجود دارد.

نظریه مفرد اعضاء معتقد است که اخلاط، ارکان و مزاج‌ها با نظریه مفرد اعضاء تطبيق پیدا می کند. اگر مبانی متفاوت آن را در تقسیم بندی اخلاط و امزجه بپذیریم.

در این نظریه اعتقاد بر این است که اعضاء مفرد سرمنشاء اعتدال در افعال هستند به این معنی که اگر اعتدال در بدن وجود داشته باشد اعضاء بدن می توانند افعال خود را بصورت طبیعی انجام دهند و هر زمانی که افعال به صورت غیر طبیعی از آنها صادر شد می توان دریافت که اعضاء بدن از اعتدال خارج شده اند که منشاء همه آنها اعضاء مفرد بدن یعنی همان اعضاء رئیسه می باشند.

خروج از اعتدال در عضو مفرد به دوصورت اتفاق می افتد اول اینکه غلبه یکی از اخلاط سبب فعالیت بیشتر عضو مرتبط به آن گردد و دوم اینکه فعالیت بیش از حد آن عضو سبب ازدياد خلط گردد. که در هر دو صورت آنچه که منشاء عارضه بوده و باید درمان روی او انجام پذیرد عبارت از همان عضو مفرد است.

در این نظریه سه عضو به عنوان اعضاء مفرد معرفی می گردد که خروج از حالت اعتدال در آنها بصورت تحریک  تسکین و تحلیل می باشد یعنی اینکه یکی از اعضاء که عارضه از آنجا شروع می گردد در حالت تحریک قرار می گیرد که در این حالت قوت و فعالیت او بالاتر رفته است. و عضو قبل از آن در جهت عکس حرکت عقربه ساعت عضوی است که در آن تحلیل و به عبارتی ضعف واقع می شود و عضو بعد از آن در جهت حرکت عقربه ساعت نیز عضوی است که در آن تسکین و به عبارتی سکون واقع شده است و عضو را به سمت سستی می‌برد.

به عبارت دیگر اگر اعضاء مفرد را طبق این شاخص در یک شکل مثلث فرض کنیم چنین می شود:

که اگر تحریک در کبد باشد تحلیل در قلب و تسکین در مغز رخ داده به عبارت دیگر تحریک غدی ، تحلیل عضلاتی و تسکین در اعصابی را به همراه دارد. در این نظریه عضو کبد را به عنوان غدی تعریف می کنند چرا که کبد یکی ازغدد و از سویی رئیس غدد بدن می باشد ، قلب به عنوان عضلاتی تعریف شده چرا که رئیس عضلات محسوب می شود که قلب نیز بالفعل  از جمله آنهاست و  مغز به عنوان اعصابی معرفی می گردد که رئیس اجزاء عصبی بدن می باشد.

تحریک (قوت) تسکین (سکون) تحلیل (ضعف)
غدی اعصابی عضلاتی
عضلاتی غدی اعصابی
اعصابی عضلاتی غدی

در هر عضو مرکبی این سه جزء وجود دارد که اخلال در هر قسمت از عضو مرکب ؛ منشا آن در عضو مفرد است. و در مزاج مفرد تحریک غدی عبارتست از فعالیت بیشتر کبد و حرارت بیشتر که علامت ازدیاد خلط صفراوی می گردد.

تحریک عضلاتی عبارتست از فعالیت بیشتر قلب و خشکی بیشتر که علامت ازدیاد خلط سوداوی می باشد. تحریک اعصابی عبارتست از فعالیت بیشتر مغز و رطوبت بیشتر که علامت ازدیاد خلط بلغمی می باشد.

و در مزاج مرکب نیز وقتی به عنوان مثال می گوییم غدی عضلاتی یعنی تحریک در کبد ایجاد شده است و مزاج دوم نشان دهنده خلط موجود در خون است که در اینجا منظور سودا است که سبب خشکی می گردد. در مزاج های مرکب – مزاج غدی اعصابی به عنوان مزاج معتدل شناخته می شود که قاعدتا بیماری در آن وجود نخواهد داشت ؛ مگر آنکه از اعتدال خارج شده و به مزاج غدی عضلاتی تبدیل شود.

در این نظریه عارضه در جهت عکس عقربه های ساعت در عضو مفرد اتفاق می افتد و ما علاج و درمان را در جهت عقربه های ساعت انجام می دهیم یعنی مثلا وقتی تحریک و قوت در عضلاتی (قلب) باشد که باعث زیاد شدن فعالیت او و خشکی بیشتر شده باشد تحلیل در اعصاب (مغز) اتفاق می افتد و در این حالت غدی (کبد) در حالت تسکین است بنابراین ما برای درمان کافی است در عضوی که در حالت تسكين قرار گرفته است حالت تحریک ایجاد نموده و او را به فعالیت وادار کنیم در این صورت علاج بالفطره صورت گرفته و بدن به حالت اعتدال برمی گردد.

آموزش طب سنتی قانون مفرد اعضا بخش سوم …

مطالب مرتبط

5 دیدگاه‌

  1. خیلی عالی بود.لایک داره

    • لیلا طریقت گفت:

      سلام
      باعث افتخاره كه تونستيم كمكي در اين زمينه هرچند اندك كرده باشيم

  2. مریم گفت:

    سلام.من خوندم مطالبی ک در این زمینه.ولی سایت شما بسیار مطلب را روان و ساده و عالی توضیح دادین.
    قسمت سوم را بارگذاری نکرده اید؟هر چی میزنم رو قسمت ۳باز نمیشه
    تشکر بسیار از شما

  3. حمید علیزاده گفت:

    بسیار عالی بود🌹🌹🌹موفق باشید.
    من اکثر کتاب های آقای محمد صابر ملتانی را دارم البته زبان اردو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

Powered by WhatsApp Chat

× ثبت نام و مشاوره