استرس چیست؟

استرس نوعی فشار درونی است که فرد احساس می کند بیش از حد تحت فشار قرار گرفته است و قادر به کنار آمدن با فشارهای  روحی  روانی نیست. در واقع استرس واکنش بدن ما به فشار است.بسیاری از موقعیت های مختلف زندگی می توانند باعث استرس شوند.این عارضه معمولا هنگامی به وجود می آید که اتفاقی غیر منتظره را تجربه کنیم .

معمولا توانایی ما برای کنار آمدن با استرس بستگی به عواملی از جمله ژنتیک،وقایع اولیه زندگی،شخصیت و شرایط اجتماعی و اقتصادی ما بستگی دارد.

گاهی اوقات پاسخ به استرس می تواند مفید باشد:در واقع می تواند به ما کمک کند ترس یا درد را از بین ببریم. معمولا پس از اتمام رویداد های استرس زا،هورمون های استرس به حالت عادی برمیگردند و هیچ اثری ماندگاری نخواهد داشت.

با این حال استرس بیش از حد و طولانی مدت می تواند اثرات منفی ایجاد کند و بر سلامت جسم و روان ما اثر بگذارد.

مواردی که منجر به استرس می شوند عبارتند از:سوگواری،طلاق یا جدایی،از دست دادن شغل یا مشکلات غیر منتظره

استرس ناشی از کار نیز می تواند تاثیرات منفی بر سلامت وروان شما بگذارد.

معمولا افراد در تغییرات مثبت زندگی خود مانند انتقال به خانه ای بزرگتر،ارتقا شغل و….نیز دچار استرس می شوند.

استرس
استرس

معمولا استرس با چه علائمی همراه است؟

وقتی که فرد دچار استرس می شود معمولا احساساتی از جمله:ترس،هیجان،ناراحتی،شادی،غمگینی ،افسردگی،عصبانیت و ناامیدی را تجربه می کند.

معمولا فردی که دچار استرس می شود چه رفتاری می کند؟

افرادی که دچار استرس می شوند ممکن است رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند.این رفتارها عبارتند از:

کناره گیری از افراد دیگر

وارد کردن ضربه ناگهانی و محکم به افراد

بلاتکلیف بودن

گریه کردن

اختلال در برنامه ی خواب

تجربه مشکلات جنسی

سیگار کشیدن بیش ازحد

مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر

بدن انسان در مقابل استرس چه واکنشی نشان می دهد؟

بدن انسان هنگامی که دچار استرس می شود ممکن علائم زیر را تجربه کند.

این علائم عبارتند از:

سردرد

حالت تهوع

سوهاضمه

اختلال در تنفس

تعریق فراوان

تپش قلب

ودرد های ناگهانی

علائم استرس
علائم استرس

نکته:طبق تحقیقات انجام شده،علت بسیاری از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و یا زخم معده و بیماری های قلبی و عروقی استرس را می دانند.

نکته
نکته

انواع استرس

استرس حاد: استرس حاد نوعی استرس بسیار کوتاه مدت است که می تواند مثبت یا ناراحت کننده باشد. این نوع استرس است که بیشتر در زندگی روزمره با آن روبرو می شویم.

استرس مزمن: استرس مزمن استرسی است که پایان ناپذیر و گریزناپذیر است ،مانند استرس در یک ازدواج بد

استرس مزمن همچنین می تواند ناشی از تجربیات آسیب زا و آسیب های دوران کودکی نیز  باشد.

استرس حاد اپیزودیاین نوع استرس بسیار حاد و شایع است که نتیجه آن پریشانی مداوم در زندگی است.

انواع استرس
انواع استرس

 راه های مقابله با استرس

ورزش کنید

مهم ترین راه برای کاهش استرس،ورزش کردن است.در ورزش کردن از آنجایی که فشار زیادی را بر روی جسم وارد میکنیم،نتیجه آن می تواند باعث کاهش فشار و استرس ذهنی شود.ورزش در بلند مدت باعث کاهش تولید هورمون های استرس زا می شود درنتیجه این امر باعث بهبود روحیه شما می شود.ورزش کردن همچنین باعث بهبود کیفیت خواب و افزایش اعتماد به نفس می شود.

کافئین مصرفی خود را کنترل کنید

ماده ی موجود در قهوه،چای،شکلات و نوشیدنی های انرژی زا کافئین هستند که محرک کننده شدید اعصاب هستند.مصرف بیش از حد کافئین سطح استرس و اضطراب افراد را افزایش می دهد.بنابراین کنترل کافئین مصرفی می تواند از راه های کاهش استرس باشد.

آدامس بجوید

اگر دچار استرس و اضطراب های ناگهانی می شوید برای تسکین و کاهش آن آدامس بجوید.طبق تحقیقات به دست آمده،افرادی که در طول روز آدامس می جوند از سلامت بیشتری برخوردار هستند و کمتر دچار استرس می شوند.هم چنین جویدن آدامس در بهبود جریان خون به مغز تاثی به سزایی دارد.

موسیقی آرامش بخش گوش دهید

موسیقی آرام بخش می تواند تاثیرات فوق العده ای بر بدن بگذارد و از راه های کاهش استرس محسوب شود.هم چنین برخی صداهای طبیعت نیز تا حد زیادی حس آرامش را به فرد منتقل می کنند و باعث کاهش استرس او می شوند.

بخندید

هنگامی که دچار استرس می  شوید بخندید،زیرا این کار باعث می شود استرس به سختی نمایان کند و از راه های کاهش آن به شمار می آید.

راه های مقابله با استرس
راه های مقابله با استرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

Powered by WhatsApp Chat

× ثبت نام و مشاوره