یوگا چیست؟

 همان طور که میدانیم یوگا در لغت به معنای اتحاد است در واقع ورزشی که ذهن و بدن را در کنار یکدیگر قرار می دهد.

یوگا در واقع ورزشی است که ذهن و بدن را در کنار یکدیگر  قرار می دهد البته این موضوع نیز از معنای لغوی آن پیداست.در واقع یوگا در لغت به معنای اتحاد است.

برخلاف تصور مردم، یوگا تنها خم شدن یا کشیدن و حبس کردن نفس نیست بلکه مکانیسمی است که از طریق انرژی بدنتان،شما را به دنیای واقعی مرتبط می کند.این مرتبط سازی یوگا  باعث می شود کل جهان را به عنوان بخشی از وجود خود تجربه کنید.

بنیان گذار یوگا فردی به نام پاتانجالی می باشد.طبق گفته ی او،یوگا به انسان کمک می کند تا احساس خوب و راحتی داشته باشید.

هدف یوگا خلق هارمونی بین مغز وبدن است.هماهنگی مغز و بدن در یوگا،به فرد توانایی می دهد تا  کارها را به بهترنی نحو ممکن انجام دهد. 

از آنجایی که ورزش کردن برای سلامتی مهم است و مزایای بیشماری دارد،یوگا نیز به عنوان یک تمرین ورزشی فواید بسیار زیادی دارد.

ورزش یوگا تمرینی است که با انجام منظم آن می توان تنفس،افکار و شیوه قرار گیری بدن را به گونه ای تنظیم کرد که باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش شود.همان طور که قبل گفتیم یوگا باعث اتحاد بین ذهن و جسم میشود پس میتواند  تاثیرات فراوانی بر روی مغز و جسم داشته باشد.

یوگا چیست
یوگا چیست

انواع یوگا

انواع یوگا
انواع یوگا

 آشتانگا

اساس این نوع تمرینات یوگا،آموزه های یوگا باستان است.محبوبیت این نوع یوگا از دهه 1970 شروع شد.در این نوع تمرینات یوگا از آموزه‌های یوگای باستان استفاده می شود. این سبک یوگا در دهه ۱۹۷۰ در جهان غرب محبوب شد. یوگای آشتانگا مجموعه‌ای از حرکات و تمرینات همراه با تکنیک های تنفسی خاص است.

افرادی که به نظم و ترتیب علاقه دارند این نوع یوگا  برایشان بسیار مفید است.یوگای آشتانگا یک نوع یوگای سنتی است که مجموعه ای از حرکات و تمرینات پشت سرهم با تکنیک های تنفسی خاص است.این یوگا برای افرادی که نیاز به تغییر در روش زندگی و افزایش نظم به شدت توصیه می شود.

بیکرام

یوگای بیکرام جزو محبوب ترین یوگای غرب شناخته شده است.این یوگا متفاوت ترین یوگاست که باعث تعریق فراوان می شود.معمولا این یوگا در اتاقی بسیار گرم با دمای نزدیک به 105درجه فارنهایت و رطوبت 40درصدی انجام می شود.

این یوگا برای کاهش وزن سریع قبل از مراسم عروسی یا جسن بسیار مفید است.

کریا

یوگای کریا همان یوگای اصیل است.هدف این نوع یوگا روشنگری است که اساسا در وحدت و یگانگی وجود دارد. 

 هاتا

این نوع یوگا  قدمتی 10 هزار ساله دارد و مقدمه ی یوگای کریاست.برای ورود به یوگا کریا حتما باید تجربه کسب کنید.یوگای هاتا تمرینات مختلف و سختی دارد که موجب سلامت جسم و آرامش ذهن می شود. 

یانگار

دراین نوع یوگا برای کمک به قرارگیری بدن در یک راستای مناسب،از لوازم جانبی مانند آجر،بند و صندلی استفاده میکنند.

کواندالینی

هدف انجام این یوگا آزاد کردن انرژی فروخورده می باشد.انتهای این کلاس معمولا با آواز و شعارهای آرامش بخش همراه است.

یوگای قدرتی

حرکات ورزشی یوگا با سرعت و شدت بالاتر را یوگای قدرتی می نامند.هدف این یوگا عضله سازی است که در اواخر دهه 1980 به وجود آمد.

یوگای بارداری

تمرینات یوگا علاوه بر اینکه به زنان باردار کمک میکند تا در طول بارداری از شرایط بهتری رخوردار باشند،شرایط لازم را برای زایمان راحتتتر نیز فراهم میکند.

فواید یوگا

با انجام یوگا لاغر شو!

امروز بیشتر دغدغه ی مردم کاهش وزن و تناسب اندام است.جالب است بدانید یوگا کمک بسیار زیادی در این زمینه به افراد می کند.البته لازم به ذکر است که برای کاهش وزن با یوگا نیازی نیست تمرینات سخت وطولانی انجام دهید بلکه انجام منظم و روزانه یوگا با افزایش متابولیسم و خون رسانی همراه است که خود به خود به کاهش چربی ها کمک می کند.

از آنجایی که ورزش یوگا در کاهش استرس تاثیر فراوانی دارد،به افرادی که پرخوری عصبی باعث چاقی آن ها شده است ،کمک زیادی  می کند.

با انجام یوگا لاغر شو
با انجام یوگا لاغر شو

با یوگا استرستو کم کن!

از آنجایی که یوگا باعث کاهش ترشح هورمون استرس می شود پس توانایی بالایی در ایجاد آرامش و اضطراب های روزانه فرد  دارد.انجام منظم و روزانه یوگا در طولانی مدت،می تواند تاثیر فراولانی در کاهش حس های منفی ازقبیل خشم ،افسردگی ،استرس و خستگی داشته باشد.

با یوگا استرستو کمتر کن
با یوگا استرستو کمتر کن

روش غذا خوردنتو با یوگا تصحیح کن!

غذا خوردن آگاهانه به معنای تمرکز و دقت در حین غذا خوردن است.این روش باعث می شود فرد در حین غذا خوردن با توجه کامل غذای خود را بجود و به صدای بدنش گوش دهد که نتیجه آن حفظ تناسب اندام و لذت بیشتر از غذا خوردن است.

روش غذا خوردنتو با یوگا تصحیح کن
روش غذا خوردنتو با یوگا تصحیح کن

افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدن با یوگا!

از دیگر فواید یوگا می توان به افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدن اشاره کرد.انجام مرتب و روزانه یوگا کمک فراوانی به تقویت عضلات بدن از جمله ساق پا،شکم و باسن می کند.

افزایش شادی با یوگا!

از مهم ترین فواید یوگا افزایش شادی و اعتماد به نفس  درفرد است.طبق تحقیقات انجام شده،ورزش یوگا موجب می شود  هورمون شادی  بیشتر تولید شود.انجام طولانی مدت ورزش یوگا،باعث می شود فرد در زندگی خود احساس رضایت و شادی بیشتری کند.

افزایش و بهبود کیفیت خواب با یوگا!

خواب بی کیفیت عوارضی از جمله افسردگی،چاقی،پرفشاری خون و …. را به دنبال دارد.انجام تنها چند دقیقه ورزش یوگا در طول روز باعث بهبود کیفیت خواب شما می شود.

افزایش سلامت قلب با یوگا!

همانطور که قبل اشاره کردیم انجام روازنه و مرتب یوگا با کاهش استرس و فشارخون همراه است که این موارد باعث می وشود خطر ابتلا به بیماری های قلبی تا جای ممکن کاهش پیدا کند.بنابرین برای داشتن قلبی سالم،یوگاررا فراموش نکنید.

تمرکزتو با یوگا بالا ببر!

لازمه ی ورزش یوگا تمرکز و تنفس درست است.انجام درست حرکات یوگا باعث هماهنگی بین تمام اعضای بدن می شود که نتیجه ی آن کاهش استرس ذهنی و افزایش و پرورش قوه تمرکز است.

یوگا ورزشی برای سلامت روح و جسم بدن محسوب می شود!

قابل ذکر است که اگر فقط روزانه 15 دقیقه ورزش یوگا انجام دهید باعث سلامت روح و جسم شما می شود و شادی بیشتری را در زندگی تجربه می کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

Powered by WhatsApp Chat

× ثبت نام و مشاوره